Recensie “Alledaagse wanen” van Amity Gaige

Geplaatst: 9 juni 2015 in recensies
Alledaagse wanen

Amity Gaige – “Alledaagse wanen”

Van de uitgever: Jonggehuwden Clark en Charlotte Adair zijn net in hun eerste huis getrokken in het idyllische stadje Clementine, waar ze zich vol goede moed aan het ‘echte’ leven wagen. Clark heeft een baan gevonden als decaan en Charlotte als boekhouder. Als twee kinderen die vadertje en moedertje spelen storten ze zich vol overgave in hun respectievelijke rol.

De eerste scheurtjes in hun huwelijk ontstaan nadat Clarks moeder overlijdt en de verschillen tussen de echtgenoten pijnlijk duidelijk worden. In het eens gezellige huis ontstaat een claustrofobische sfeer. Diep weggestopte angsten steken de kop op en zorgen voor verwijdering. Wanneer Clark een jongetje van de verdrinkingsdood redt, zet hij een reeks gebeurtenissen in gang – sommige komisch, sommige schokkend – die de druk op het huwelijk vergroten.

Hoewel “Schroder” eerder in Nederland verscheen, was dat al haar derde boek. “Alledaagse wanen” was in 2005 haar debuut, maar verscheen pas later in de Nederlandse boekhandel. “Schroder” was een grootse roman met grote avonturen en grote gebaren. “Alledaagse wanen”  is op alle manieren het tegendeel van “Schroder“. “Alledaagse wanen” is klein en intiem. Het speelt zich af tussen twee mensen in een huis dat ze pas gekocht hebben. Er lijkt iets te mankeren aan het huis. Of aan de nieuwe bewoners? In ieder geval zijn de vorige bewoners van de ene op de andere dag vertrokken, en de bewoners daarvóór ook. en die daarvóór.

Clark verlangt terug naar zijn jeugd. de onschuld, de mogelijkheden. Hij zou het liefst alle problemen van het volwassen zijn achter zich laten en weer terug keren naar de pure wereld van zijn jeugd. Een wereld waarin nog alles mogelijk was. Hij ontmoet het meisje Judy dat hij begeleid heeft op de middelschool en ze vraagt hem om volgend schooljaar op haar broertje James te passen. James is erg klein voor zijn leeftijd, en daardoor een mikpunt voor de grotere jongens. Langzaam ontstaat er een band tussen Clark en de kinderen. Charlotte probeert op haar beurt zo goed als het kan te vechten voor haar relatie met Clark, maar ze is zelf ook niet onbeschadigd. Ze is al jong kind geadopteerd en is erg schuw. Ze heeft het nooit goed kunnen vinden met de moeder van Clark, en kan hem daardoor ook niet goed helpen.

Op bijna treurige wijze beschrijft Gaige hoe het snel en onvermijdelijk bergafwaarts kan gaan tussen twee mensen. Ze doet dit echter wel heel mooi, met mooie zinsopbouw en ingetogen taalgebruik. Waar “Schroder” een groot schilderij was, is “Alledaagse wanen” een miniatuurschilderijtje, maar wel een waar iedere streek raak is. Ieder woord klopt. Geen wonder dat Jennifer Egan zo lovend over Amity Gaige is. Ze beschikt over een uitzonderlijk talent en ik hoop nog veel meer boeken van haar te mogen lezen. Hoewel ik zelf veel boeken in het Engels lees, wordt het wel tijd dat Unieboek ook haar tweede boek “The folded world” in het Nederlands gaat publiceren.

Uitgeverij Unieboek, 2013. 287 pag.