Recensie “Mensheid is een brief aan jou” van Govert Derix

Geplaatst: 30 mei 2017 in recensies
Mensheid is een brief aan jou

Govert Derix – “Mensheid is een brief aan jou”

‘Wat hij zag was oneindig veel gewoner, subtieler, alledaagser. Een dode man in een afgedragen trui. Een beetje grijze baard, tamelijk veel grijs haar, kaal bij de slapen, en dan dat gezicht. Het leek zo oud dat het jong kon zijn. Het was geen gedachte, maar een sensatie, een zekerheid, een overtuiging. Dit was misschien wel de doodgewoonste mens op aarde. Green dacht niet en liet gebeuren.’

De verdwijning van het meisje Helena, de vondst van een lijk aan een Zwitsers meer, een romance en de inzichten van een vrijbuiter en een politicus leiden tot een aangrijpend en sprookjesachtig visioen van onze tijd.

Mensheid is een brief aan jou” is een roman waarin de verhaallijnen knap met elkaar vervlochten zijn. In een van de verhaallijnen wordt beschreven hoe een meisje, Helena Kalos, op mysterieuze manier verdwijnt bij een Zwitsers meer en hoe daarna het lijk man een man bij een steen aan de rand van dat meer wordt gevonden, toegedekt met het jasje van het verdwenen meisje. Een foto van deze dode man brengt over de hele wereld een schok teweeg, want iedereen herkent hem.
Fred Paine heeft zich zijn hele carrière ingezet voor het milieu en duurzaamheid en is door de politiek min of meer aan de kant geschoven. Gedesillusioneerd heeft hij zich teruggetrokken in Brazilië, waar hij in een klein dorpje de dagen slijt met zijn nieuwe liefde, de Braziliaanse Marcia.
Deze verhaallijnen lijken net zover van elkaar uit elkaar te liggen als de plaatsen waar ze zich afspelen (de Alpen en de Tropen), maar op ingenieuze wijze weet Govert Derix deze (en andere) verhaallijnen samen te voegen tot een indrukwekkende roman die sterk leunt op de filosofie en dan met name het boek “Aldus sprak Zarathustra” van Friedrich Nietzsche en diens “God is dood”-uitspraak. Een roman over liefde, over leven en dood, over god en over de mensheid in nood, maar vooral ook over hoop.
Mensheid is een brief aan jou” is een een intelligente en filosofische, maar zeer leesbare ideeënroman geworden. Een indrukwekkende prestatie!

Uitgeverij TIC, mei 2017. 167 pag.