Recensie “Honden in de auto” van Felix Massie & Emmanuelle Walker

Geplaatst: 24 september 2016 in recensies
Tags:, , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Honden in de auto

Felix Massie & Emmanuelle Walker – “Honden in de auto”

De titel van dit prachtig vormgegeven prentenboek geeft precies aan waar het boek over gaat: honden in de auto, dus. In dit telboek zoeven prachtige vintage auto’s voorbij, die zich steeds meer vullen met honden van allerlei pluimage. Het verrassende slot zal voor een brede glimlach zorgen! Achter in het boek staan leuke zoekopdrachten, zoals “zoek alle honden met hun tong uit de bek” of “zoek alle auto’s met een open dak.” Emmanuelle Walker, bekend van het prachtige “Vrolijke vogels” is verantwoordelijk voor de schitterende tekeningen. Edward van de Vendel heeft de Nederlandse vertaling op rijm gemaakt, waardoor het een erg leuk boekje is geworden.

Op iedere pagina staat een prachtige tekening van een auto met daarin een aantal honden. Kinderen kunnen tellen hoe veel honden er in de auto zitten, maar in het boek staan nog veel meer leuke zoekopdrachten, zoals “zoek alle paraplu’s” of “zoek alle verkeerslichten”. Hierdoor blijft het een afwisselend boek. Ouders kunnen samen met hun kinderen steeds nieuwe dingen ontdekken om te tellen.
Het boek is niet alleen leerzaam voor kinderen, maar ook voor volwassenen, want het ras van de te tellen honden verschilt steeds. Zo had ik nog niet eerder van Zuchonhondjes of Xoloitzcuintli’s gehoord. Ik heb er dus ook wat van geleerd, maar als ik het zou voorlezen, zou ik er maar gewoon “hondjes” van maken, aangezien ik geen idee heb hoe ik Xoloitzcuintli moet uitspreken. 😉

Het is een schitterend prentenboek geworden met de meest uiteenlopende soorten honden en veel mooie auto’s. Door de opdrachten in het boek, gaat het niet snel vervelen. De tekeningen zijn schitterend gemaakt, waardoor ook volwassenen volop zullen genieten van het prachtige tekeningen in het boek (en sommige zoekopdrachten kunnen ook voor volwassenen vrij pittig zijn). Ik heb het boek voorgelezen aan mijn neefjes en nichtjes en die hebben volop genoten van het boek. Al met al een van de leukste prentenboeken van de laatste tijd. Een schitterende aanwinst voor iedere (kinder)bibliotheek.

Uitgeverij Karmijn, september 2016. 32 pag.