Recensie “Boek (256 blz.)” van Robert van Eijden

Geplaatst: 5 juni 2015 in recensies
Tags:, , , , , , , , , , ,
Boek (256 blz.)

Robert van Eijden – “Boek (256 blz.)”

Freelance-tekstschrijver Robert van Eijden heeft grip op zijn bestaan. Iets te veel grip, misschien. Hij leidt een overzichtelijk leven volgens schema’s en systemen waar hij nooit van afwijkt, maar bezit desondanks weinig kracht – zelfs voor het oprichten van een Vereniging voor Onderpresteerders kan hij geen energie opbrengen. Met behulp van zijn vriend Paalman, de wijsheden van zijn blinde buurman en vele glazen Witte Trappist gaat hij moedeloos en volkomen zelfgeabsorbeerd elke strijd uit de weg – totdat de renovatie van zijn woningbouwflatje hem dwingt voor het eerst in zijn bestaan een daad te stellen.

Een humoristische roman die doet denken aan de betere boeken van Herman Brusselmans en in het banale zelfs aan Charles Bukowski (maar dan met minder seks). De associatie met “Pulp” van Bukowski was de eerste die bij mij opkwam. Niet vanwege het verhaal, maar vanwege de schrijfstijl: van de eerste tot de laatste pagina onderhoudend. Het schrijfplezier spat van de pagina’s. Sommige auteurs proberen zo had een grappig boek te schrijven dat het mislukt. Zowel Van Eijden als Bukowski beschrijven het banale, het dagelijkse leven. Geen grote heldendaden, maar het eenvoudige alledaagse. En dat doet Van Eijden op zo’n manier dat het bijzonder humoristisch is. Dat begint eigenlijk al bij de titel. En na afloop had je gewild dat het boek nog eens 256 bladzijden extra had geteld. Een uniek debuut. Ik ben buitengewoon nieuwsgierig naar zijn toekomstige werk. Tot die tijd kunnen we altijd nog terecht op zijn blog www.maarwatishet.com.

Ook de moeite waard is de interactieve trailer van het boek. Daar kun je ook het eerste hoofdstuk downloaden.

Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar, 2015. 256 pag.