Recensie “Drie akkoorden en de waarheid” van Rob van Scheers

Geplaatst: 22 mei 2015 in recensies
Tags:, , , , , , , , , , , , , , , ,
Drie akkoorden en de waarheid

Rob van Scheers – “Drie akkoorden en de waarheid”

Een goed popliedje is als een polaroid uit het volle leven. Een vaak herkenbaar verslag van een ervaring, een uitdrukking van een stemming, een maatschappelijk statement soms. In Drie akkoorden en de waarheid volgt cultuurreporter Rob van Scheers de makers van die liedjes op de voet – door middel van reportages, interviews, essays en concertbezoek.

Van Scheers plaatst het werk van Bruce Springsteen, Woody Guthrie, Bob Dylan, Johnny Cash, Emmylou Harris, Frank Zappa, Hank Williams, Stevie Wonder, de Rolling Stones, Beck, Tim Hardin, Talking Heads, Lou Reed, Chuck Berry, The Beatles, Nick Cave, U2, The Black Keys, Rufus Wainwright, Stromae en vele anderen in de lange, lange traditie van het songschrijven. Ook legt hij onvermoede verbanden met andere disciplines, zoals literatuur en speelfilm.

De titel “Drie akkoorden en de waarheid” is de vertaling van een zin uit “All along the watchtower” van Bob Dylan. Het is dan ook onvermijdelijk dat Bob Dylan aan bod komt in dit boek. Maar hij is niet de enige. Het is duidelijk dat Van Scheers over een encyclopedische kennis van popmuziek beschikt. Hij rangschikte liedjes naar een levensloop, van geboorte tot dood met daartussen de jeugd, adolescentie, het settelen, midlife en ouderdom. Levensfases die gekoppeld kunnen worden aan liedjes over onder meer het ontdekken van de liefde, trouwen en scheiden, het beschrijven van verval en contemplatie. Het boek staat boordevol interessante weetjes en leuke anekdotes en is zonder twijfel een must voor iedere muziekliefhebber. Dit boek staat garant vele uurtjes genieten, en ook daarna zul je het boek nog regelmatig uit de kast pakken. Ik zou niemand weten die zo vol passie over popmuziek kan schrijven als Van Scheers. Iedere bladzijde is een feestje! Een echte aanrader.

Uitgeverij De Kring, 2014. 256 pag.