Recensie “Wanneer de mieren schreeuwen” van Alex Boogers

Geplaatst: 6 mei 2015 in recensies
Tags:, , , , , , , , , , , , , ,
Wanneer de mieren schreeuwen

Alex Boogers – “Wanneer de mieren schreeuwen”

In deze op een ware gebeurtenis* gebaseerde roman is een schrijver, ook Alex Boogers geheten, in een taxi op weg naar een universiteit voor zijn zoveelste lezing over schrijven, boksen en succes. Hij is zoals altijd rijkelijk vroeg en heeft daarom alle tijd om te luisteren naar het verhaal van de taxichauffeur, Gabriel Rivalo, waarmee deze nog steeds in zijn maag zit. Het gaat over zijn tien jaar geleden, in 2003 vermoorde neef Socrates (13), een begenadigd Rotterdams voetballertje, dat met zijn vrienden uit baldadigheid sneeuwballen naar een sportwagen gooide en vervolgens werd neergeschoten. De dader is nooit gepakt. Hierdoor aangegrepen wijzigt Boogers zijn lezing en vertelt op school over Socrates, vermengd met het drama van het ruimteveer Columbia, dat op dezelfde dag plaatsvond, waarbij zeven mensen omkwamen. De in korte zinnen vertelde novelle wordt steeds aangrijpender naarmate het droeve verhaal van de zinloze moord zijn hoogtepunt bereikt. De cursief ingevoegde filosofische voetbalteksten voegen naar mijn mening niets aan het verhaal toe, en onderbreken de “flow” van het verhaal en hadden daarom m.i. ook achterwege gelaten kunnen worden.
Toch geeft dit boek een goed beeld van wat er gebeurd zou kunnen zijn op de dag dat Sedar Soares doodgeschoten werd. Een pakkend verhaal. Dat het af en toe tegen het sentimentele aan schuurt, wordt Boogers dan ook vergeven.

(* Meer informatie over de moord op Sedar Soares (“Socrates) is te vinden op https://nl.wikipedia.org/wiki/Dood_van_Sedar_Soares)

Uitgeverij Podium, 2013. 135 pag.