Recensie “Uw vaderen, waar zijn zij? En de profeten, leven zij voor eeuwig?” van Dave Eggers

Geplaatst: 7 februari 2015 in recensies
Uw vaderen, waar zijn zij? En de profeten, leven zij voor eeuwig?

Dave Eggers – “Uw vaderen, waar zijn zij? En de profeten, leven zij voor eeuwig?”

Wat een titel… Maar dat zijn we onderhand wel gewend van Dave Eggers. En het gaat natuurlijk om de inhoud: In een barak op een verlaten militaire basis, ver verwijderd van de bewoonde wereld, kijkt Thomas toe hoe de man die hij heeft gekidnapt wakker wordt. Kev, een astronaut, herkent zijn ontvoerder niet, maar Thomas herinnert zich hém wel. Kev roept om hulp. Hij rukt aan de ketting waarmee hij is vastgemaakt. Maar de golven van de oceaan en de wind overstemmen het geluid. Thomas verontschuldigt zich. Hij had het niet zover willen laten komen.

Heeft Dave Eggers eigenlijk wel eens een slecht boek geschreven? Met “Uw vaderen, waar zijn zij? En de profeten, leven zij voor eeuwig?” levert hij het briljante en universele verhaal van een man die zijn land probeert te begrijpen en nog maar één mogelijkheid ziet om antwoord te krijgen op zijn vragen.

In welk genre valt deze roman? De enige tekst die in het boek staat is namelijk dialoog. Het hele boek bestaat uit dialogen, en alles wat je van de hoofdpersonen, hun achtergrond, de omgeving etc., komt allemaal uit de dialogen. Dat is zo razend knap gedaan, dat ik er bij iedere andere schrijver versteld van zou staan, maar bij het lezen van dit boek, lijkt het of Dave Eggers hier totaal geen moeite heeft gehad. Het klinkt misschien saai om een boek te lezen dat geheel bestaat uit dialogen, maar dat is het beslist niet. De dialogen zijn buitengewoon levendig en vaak humoristisch, zodat het je al snel niet meer opvalt dat het hele boek uit dialogen bestaat. En hij heeft het juiste ritme. Het boek leest lekker weg. Je kunt het binnen een paar uurtjes lezen, en dan laat het je verbluft achter. Ik had nog nooit eerder een boek gelezen dat alleen maar uit dialoog bestaat, maar als Eggers dit trucje nog eens wil herhalen, ga ik het zeker lezen. Een pareltje! Ik zou het graag aan iedereen aanraden, maar dan moet ik eerst de titel uit mijn hoofd zien te leren!

Uitgeverij Lebowski, 2014. 208 pag.