Recensie “De hond van Pavlov” van Joel Levy

Geplaatst: 28 januari 2015 in recensies
Tags:, , , , , , , , , , , , , , , ,
De hond van Pavlov

Joel Levy – “De hond van Pavlov”

Van hersenspoeling tot hypnose, van déjà vu tot dissociatieve vlucht, van het stockholmsyndroom tot penisnijd… In dit boek vind je een verzameling van de belangrijkste begrippen en fenomenen uit de psychologie. Ook de belangrijkste figuren komen aan bod, zoals Adler, Freud, Maslow en Pavlov. Je ontdekt hoe ze hun theorieën ontwikkelden en welke invloed ze hadden. En tot slot kom je te weten wat belangrijke experimenten zoals de hond van Pavlov, Kleine Albert en de onzichtbare gorilla precies inhielden.

Dit boek bevat een verzameling van de belangrijkste begrippen en fenomenen uit de psychologie. Ook de grote bekende en minder bekende psychologen uit de vorige eeuwen komen aan bod. Ieder onderwerp heeft een eigen hoofdstuk en het onderwerp wordt op een eenvoudige en heldere manier uitgelegd. Enkele onderwerpen die worden beschreven: afweermechanisme, archetypes, dissociatieve vlucht, fallussymbool, hond van Pavlov en het Stockholmsyndroom. Dit boek verklaart al deze ideeën en fascinerende weetjes, en verkent de interessante en belangrijkste concepten in de psychologie. Het behandelt elk aspect van deze wetenschap, en moeilijke concepten worden opgedeeld, uitgelegd en geïllustreerd met voorbeelden, waardoor dit boek geschikt is voor iedereen. Je hoeft geen psychologie gestudeerd te hebben om dit boek te kunnen volgen. Vrijwel iedereen is gefascineerd door het menselijk gedrag, en dit boek legt de belangrijkste principes op een makkelijke manier uit. Dit is een boekje met korte hoofdstukjes, en ieder hoofdstuk staat weer bol van de interessante weetjes. Dit is zo’n boek dat je wilt lezen en vervolgens wilt delen met de mensen om je heen. Houd wel een exemplaar in je boekenkast, want je zult steeds weer terug willen grijpen naar dit boek. Een aanrader!

Een voorproefje: Tel hoe vaak de mensen in het witte shirt de basketbal naar elkaar gooien. Ik denk dat je verbaasd zult zijn!

Uitgeverij Deltas, 2014. 160 pag.
ISBN 9789044739855