Recensie “Tweestrijd” van James Patterson

Geplaatst: 27 januari 2015 in recensies
Tags:, , , , , , , , , , , ,
Tweestrijd

James Patterson – “Tweestrijd”

Net op het moment dat rechercheur Alex Cross denkt dat zijn leven tot rust is gekomen, wordt hij genoodzaakt een onderzoek te beginnen naar een ongekend kwaadaardige seriemoordenaar die zichzelf als een groot toneelspeler beschouwt en wiens voornaamste doel is zoveel mogelijk publiciteit te krijgen. De gruwelijke wijze waarop de lichamen zijn toegetakeld is zelfs voor Alex Cross en zijn nieuwe vriendin, rechercheur Brianna Stone, shockerend. Met elke nieuwe moord wordt de zaak complexer en er is maar één ding dat Alex zeker weet: de moordenaar houdt van publiek. Terwijl de mediahysterie oplaait, wordt het Alex duidelijk dat de moordenaar kost wat kost beroemd wil worden. Hij heeft de hele stad in zijn greep en lijkt zich door niemand te laten stoppen…  Maar zijn uiteindelijke slachtoffer moet Alex Cross zijn.

Het verhaal beschrijft de jacht op de publieksmoordenaar en het spel dat deze speelt. Patterson is een populaire thrillerschrijver; zijn romans zijn steeds de moeite waard. Toch mist deze aflevering iets: de figuur van de moordenaar overtuigt onvoldoende. De rol van de (nog slechtere) ontsnapte Kyle Craig is vaag. Deze bezwaren laten zich vooral in de afwikkeling voelen. Daarvoor leest het boek als een trein en is het spannend en met veel vaart geschreven. James Patterson is een kundig thrillerschrijver en hij weet hoe hij de spanning moet opbouwen en vasthouden. Na het lezen van “Tweestrijd” wil je toch de andere boeken uit de Alex Cross-serie lezen, ook omdat je ook de hoofdpersonen beter wilt leren kennen.

Uitgeverij Cargo, 2008. 352 pag.