Recensie “Het onweer” van Selva Almada

Geplaatst: 26 januari 2015 in recensies
Het onweer

Selva Almada – “Het onweer”

Tekst van de uitgever: “Een dominee en zijn dochter reizen door de afgelegen Argentijnse streek El Chaco. Als hun auto het ver van de bewoonde wereld en midden in een aanstormend onweer begeeft, worden ze gedwongen om bij een monteur en diens jonge assistent te schuilen. Met z n vieren wachten ze tot de wind is uitgeraasd en de auto gerepareerd. De gedwongen nabijheid zet echter de onderlinge relaties op scherp. Het legt de spanning tussen de vader en zijn tienerdochter bloot waarom heeft haar moeder hem ooit verlaten? maar ook de monteur blijkt een geheim met zich mee te dragen. Selva Almada weet op bijna filmische wijze vier sterke personages op te voeren die scherp, zintuiglijk en waarachtig overkomen. Het landschap van deze rauwe Argentijnse streek is het vijfde personage: de vergezichten, de bergen, de sterke zon, de kale bomen, de verlaten gehuchten en bovenal: de nietsontziende wind.”

Voor een deel klopt dit wel. Het is inderdaad op filmische geschreven. Je kunt de droogte bijna voelen en proeven, de hitte op je huid voelen branden. Daarnaast voel je de zinderende spanning tussen de hoofdpersonen. Dat alles is geweldig omschreven door Selva Almada. Maar het boek valt mij toch tegen vanwege het verhaal. Om de film-metafoor door te trekken: Je krijgt ongeveer 10 minuten film te zien. Alsof je naar een trailer zit te kijken. Het verhaal voelt niet compleet. Het boek telt ook maar 158 pagina’s. “Het onweer” had een geweldig boek kunnen zijn, misschien zelfs een klassieker in de Latijns-Amerikaanse literatuur als ze het verhaal meer had uitgewerkt. Nu is het alsof je naar een paar schitterende scenes uit een film zit te kijken, en net als de film op gang komt en het verhaal vorm begint te krijgen, stopt het. Dat is erg jammer, want hier had veel meer uitgehaald kunnen worden.

Uitgeverij Meulenhoff, 2014. 158 pag.