Recensie “Haar laatste vlucht” van Edwin Winkels

Geplaatst: 13 januari 2015 in recensies
Haar laatste vlucht

Edwin Winkels – “Haar laatste vlucht”

Op 4 december 1958 verdwijnt boven de bergketen met de bijnaam ‘De Dode Vrouw’, vlakbij Madrid, een vliegtuig. In het vliegtuig zitten onder andere twee zusjes die onderweg zijn naar hun ouders en de stewardess Maribel. Maribel leeft haar droom, want ze is stewardess geworden. Haar moeder is vaak ongerust, maar is blij dat ze haar droom achterna is gegaan. De piloot vond het verschrikkelijk om te moeten vliegen, het weer was namelijk heel slecht, maar hij werd opgedragen gewoon te vertrekken. De familieleden van de bemanning en passagiers moeten dagenlang wachten op nieuws over het vliegtuig.

Aan de hand van de verhalen van de ouders van Maribel en Maribel zelf, leer je haar en de rest van de bemanning en passagiers beter kennen. Dan heb je nog het verhaal van de twee zusjes, wiens ouders naar Madrid zijn vertrokken om daar een beter leven op te bouwen. Maar daarvoor moesten ze wel twee van hun kinderen bij opa en oma achterlaten. Als de ouders dan eindelijk genoeg geld hebben gespaard, kunnen de zusjes naar hun ouders toe.

Het verhaal van “Haar laatste vlucht” is gebaseerd op de vlucht die op 4 december 1958 bij Madrid neerstort en waarvan alle passagiers zijn omgekomen. Edwin Winkels heeft grondig onderzoek gedaan naar de oorzaak van het neerstorten en daarmee heeft hij goed kunnen reconstrueren wat er precies gebeurd is. Met de gesprekken met de families van de passagiers heeft hij het verhaal kunnen romantiseren en komt het zo echt tot leven.

Haar laatste vlucht” is best heftig, omdat je weet dat dit echt gebeurd is. Door te lezen vanuit het perspectief van Maribel leef je helemaal met haar mee, je bent blij dat ze haar droom waar heeft kunnen maken. Maar ook het verhaal van de ouders van de twee zusjes is aangrijpend. Het is heel heftig om te bedenken dat je je kinderen achterlaat om een beter bestaan voor ze op te kunnen bouwen. Als je dan je kinderen niet meer terug ziet, moet dat verschrikkelijk zijn geweest voor de ouders.

Edwin Winkels heeft niet alleen goed onderzoek gedaan, dat komt duidelijk naar voren, maar het verhaal van de passagiers is ook goed verteld. De emoties en achterliggende verhalen maakt dat het verhaal nog hartverscheurender is. Het boek ontroert en ik kan me voorstellen dat het voor de nabestaanden een prachtig document is om hun geliefden te herinneren.

Uitgeverij Brandt, 2014. 287 pag.