Recensie “De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween” van Jonas Jonasson

Geplaatst: 16 december 2014 in recensies
De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween

Jonas Jonasson – “De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween”

Allan wordt honderd en dat wordt groots gevierd in het bejaardentehuis, behalve dan dat de jarige het op zijn heupen krijgt en kort voordat het feest losbarst, vertrekt. De tijd die hem rest kan hij beter besteden, vindt hij, en hij klimt uit het raam en verdwijnt. Pers en burgemeester hebben het nakijken.

Allan is een nuchter type dat weinig tot geen angst kent en die verder niet al te lang stilstaat bij zijn beslissingen, maar ad hoc handelt en het avontuur op zijn hoogbejaarde leeftijd niet schuwt. Met alle gevolgen van dien. De vaart houdt hij er in elk geval in, want vanaf het moment dat hij het bejaardentehuis verlaat, wordt De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween een soort roadtrip waarbij de lezer de memorabele avonturen van de 100-jarige meemaakt – zo let hij even op een koffer voor iemand die maar niet terugkomt en dus gaat de koffer mee de bus in, maar er blijkt enorm veel (maffia)geld in te zitten, hetgeen woeste achtervolgingen tot gevolg heeft -, ook verzamelt Allan een bonte club figuren om zich heen. Tegelijkertijd passeren de memorabele momenten uit zijn leven én die van de twintigste-eeuwse geschiedenis de revue, met Allan als wel heel bijzonder gezelschap.

Dit boek is een prachtig geschreven en origineel boek over het leven van een 100-jarige Zweed, Allan, met een erg markante levensloop. De schrijver begint het verhaal op de dag dat Allan 100 jaar wordt in een Zweeds verzorgingshuis en zich op tijd uit de voeten maakt. Zijn vlucht is allerminst gewoon, door het toeval krijgt zijn vlucht een crimineel tintje. De schrijver introduceert een tweede verhaallijn waarin hij het leven van Allan schets van voor de vlucht verspreid over de 20ste eeuw. Ook zijn leven blijkt vol met wonderlijke gebeurtenissen en ontmoetingen: wie kan er immers zeggen dat hij Stalin, Franco, Kim Il-Sung, Mao Zedong, Charles de Gaulle, Harry S. Truman, Lyndon B. Johnson en Richard Nixon ontmoet heeft. Allan maakt in zijn lange en turbulente leven veel persoonlijke vrienden, of hij nu in Zweden woont, of op Bali verblijft, residentie heeft in Parijs, zwerver speelt in Moskou, een voetreis maakt van China naar Zweden of gedetineerd is in Vladivostok: overal hij haalt het beste uit de situatie en neemt anderen hierin mee. Niets is onmogelijk in het levensverhaal van Allan en ondanks dat hij zich niet veel aantrekt van wetten en regels, komt hij goed weg met kleine en grote misdaden. Een prachtig verhaal over een lang leven van het talenwonder Allan waarin vrienden, brandewijn, dynamiet, de atoombom en wereldleiders een belangrijke rol spelen…

Jonas Jonasson heeft met “De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween” een heerlijk boek geschreven. Het is fantastisch om met Allan mee op reis te gaan en zijn belevenissen mee te maken. Het zijn nogal wat gebeurtenissen en de geloofwaardigheid is ver te zoeken, maar daar gaat het ook niet om. Het is een heerlijk boek om te lezen met een grote lach op je gezicht. Echt een feelgood-boek.

Dit boek is inmiddels ook verfilmd en ook in goedkope filmeditie te koop. Aanrader!

Uitgeverij Signatuur, 2011. 360 pag.