Recensie “Recht van spreken” van Richard Korver

Geplaatst: 15 december 2014 in recensies
Tags:, , , , , , , , ,
Recht van spreken

Richard Korver – “Recht van spreken”

Slachtoffers van ernstige misdrijven zijn in Nederland vrijwel op zichzelf aangewezen. Zij hebben volgens onze wetten en regels nauwelijks iets in te brengen in hun eigen zaak. Daarom nemen slachtoffers, of hun nabestaanden, steeds vaker een advocaat in de arm die hun belangen behartigt.

Richard Korver is een van de weinige advocaten die zich bezighoudt met de positie van slachtoffers. Korver staat zowel slachtoffers als verdachten bij, en heeft ruime ervaring met beide kanten van een rechtszaak. In “Recht van spreken” houdt hij een geëngageerd pleidooi voor de verbetering van de positie van slachtoffers van ernstige misdrijven. Hij signaleert wat er mis is met hun positie in ons wettelijk systeem, maar geeft ook heldere aanbevelingen over hoe het beter kan.

Vrijwel het eerste wat opvalt als je dit boek in handen krijgt, is dat er een groot aantal lichtgroene pagina’s in is opgenomen. Op deze pagina’s staan spreekrechtverklaringen van (familieleden of nabestaanden van) slachtoffers uit diverse zaken. Deze zijn werkelijk hartverscheurend om te lezen. Men kan niet anders dan dit boek lezen met stijgende verbazing en verontwaardiging. Alleen al deze verklaringen maken duidelijk dat het slachtoffer zo spoedig mogelijk een grotere rol in het strafproces moet krijgen en daar zelf een partij in moet worden. Daarvoor is dit boek een ijzersterk pleidooi. Maar helaas verandert de juridische wereld niet zo snel. Het boek van Korver dateert van 2012 en nog altijd is er weinig veranderd in het Nederlandse strafrecht wat de slachtoffers betreft en daardoor is dit boek van Korver (helaas) nog altijd actueel en relevant.

Uitgeverij Arbeiderspers, 2012. 336 pag.