Recensie “Het Diner” van Herman Koch

Geplaatst: 4 december 2014 in recensies
Tags:, , , , , , ,
Het diner

Herman Koch – “Het diner

Twee echtparen gaan een avond uit eten in een restaurant. Ze praten over alledaagse dingen, dingen waar mensen tijdens etentjes over praten: werk, de laatste films, de oorlog in Irak, vakantieplannen, et cetera. Maar ondertussen vermijden ze waar ze het eigenlijk over moeten hebben: hun kinderen.

De twee vijftienjarige zoons van beide echtparen, Michel en Rick, hebben samen iets uitgehaald wat hun toekomst kan verwoesten. Tot dusver zijn alleen vage beelden van de twee in Opsporing verzocht vertoond en zit het onderzoek naar hun identiteit vast. Maar hoe lang nog? Twee mannen, twee vrouwen, twee zoons ­– wie durft een beslissing te nemen over de toekomst van zijn eigen kind? Wat het nog ingewikkelder maakt is dat de vader van een van de jongens de beoogde nieuwe minister-president van Nederland is.

Het diner is de weergaloze en ambitieuze nieuwe roman van Herman Koch, waarin de vraag centraal staat in hoeverre je als ouder verantwoordelijk bent voor de daden van je eigen kind. In soepel proza schotelt Koch de lezer een bloedstollend verhaal voor dat zich binnen de tijdsspanne van een avond voltrekt. Een roman met de tragiek van de film Festen – heel menselijk en onafwendbaar op het noodlot afstevenend.

Hoewel dit al een wat ouder boek is (verschenen in 2009), wil dat niet zeggen dat het daarom niet het lezen waard is. Ik heb het destijds niet gelezen, maar nu heb ik het met veel plezier gelezen. Koch heeft een vlotte pen en de karakters worden levendig en geloofwaardig neergezet. En het mooie van dit boek is dat er vragen zijn die blijven hangen. Geen vragen over het boek, maar vragen over jezelf: Hoe ver zou jij gaan om je kind te beschermen? Hoe waarborg je geluk en toekomst? Hier kan nog lang over gediscussieerd worden. “Het diner” is een verontrustende, maar een sterke, urgente en krachtige roman.

Uitgeverij Ambo|Anthos, 2009. 300 pag.